ENGINNOvinky

Technické výpočty

11.2.2021
Optimalizujte s ENGINN EFFECT – část I.

AdjointOptimisationFoam v OpenFOAM v2012 pro externí aerodynamiku

V rámci testování poslední verze OpenFOAMu v2012, která byla vydána v roce 2020, jsme se mimo jiné zaměřili na možnost adjoint optimalizace. Rozhodli jsme se prověřit jeho možnosti, abychom i vám mohli nabídnout efektivní optimalizaci. Jako testovací úlohu pro externí aerodynamiku jsme zvolili geometrii DriveAer s cílem optimalizovat tvar víka kufru.

Řešené varianty:
  • jednokriteriální cílovou funkci – zvýšení přítlaku resp. minimalizaci vztlaku
  • vícekriteriální cílovou funkci – minimalizace odporu i vztlaku. Pro vícekriteriální cílovou funkci jsme zvolili vyšší váhu (70 %) pro snížení odporu
  • Výsledky:

  • Pro obě varianty byla napočtena úvodní varianta a osm optimalizačních smyček
  • AdjointOptimisationFoam pro externí aerodynamiku zafungoval dle očekávání – tvar víka kufru se změnil směrem k tzv. duck-tail spoileru
  • Výpočet na 40 CPU jádrech trval 16 hodin
  • S nastavením a vyhodnocením úloha zabrala 3 pracovní dny
  • #OpenFOAM #CFD #simulace #enginn_effect #optimalizace #adjoint_optimalizace #externi_aerodynamika #technicke_vypocty #poradenstvi
    OpenFOAM, CFD, simulace proudění, optimalizace, externí aerodynamika, adjoint optimalizace